Janne Vereijken wint met Spring Company ondernemersprijs ‘Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar’

20 april 2018

Innovator en powerlady Janne Vereijken (36) – oprichter van Spring Company – sleept de felbegeerde ondernemersprijs ‘Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar’ in de categorie ZZP in de wacht. De Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar Awards stimuleren, inspireren, verbinden en geven bekendheid aan vrouwelijk ondernemerschap in Rotterdam. Tijdens de uitreiking in de Burgerzaal van het Rotterdamse stadhuis was de spanning voelbaar.

Burgemeester Aboutaleb citeert uit het juryrapport: “Deze Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar is expert in haar vakgebied en heeft een natuurlijke enthousiasmerende overtuigingskracht. De winnares heeft de jury overtuigd met haar enorme energie en professionaliteit als zakenvrouw. Waarbij zij op heldere wijze heeft getoond hoe zij zich onderscheidt in haar branche, een schaalbaar business model heeft ontwikkeld en een heldere visie heeft op de toekomst. Janne Vereijken is een rolmodel voor anderen, want zij is innovatief, vooruitstrevend en dynamisch, weet wat duurzaam ondernemen inhoudt en is maatschappelijk betrokken bij Rotterdam. Ze maakt met gemak een moeilijke materie voor iedereen begrijpelijk. Slimme strategieën, methodieken en technieken zijn haar ding. Zo weet de jury inmiddels ook wat design thinking betekent.”

Janne Vereijken besluit in 2011 om als one-woman army de innovatiekracht van Nederland te boosten. Met haar onderneming Spring Company begeleidt zij bedrijven en overheden bij de ontwikkeling van nieuwe strategieën, producten, diensten en oplossingen. Daarnaast vergroot Spring Company de innovatiekracht van teams en organisaties waardoor zij zelf succesvoller kunnen innoveren. Spring Company werkt samen met een internationaal netwerk van experts, professoren en leiders. Inmiddels heeft Janne Vereijken grote internationale bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties als vaste opdrachtgevers.

Janne Vereijken over de Rotterdamse Zakenvrouwverkiezing:

“Er is Nederland een glazen plafond. Dan heb ik het niet alleen over het aantal vrouwen in topposities, maar ook over onze economische zelfstandigheid en het aantal vrouwen dat een eigen onderneming start. Vergeleken met omringende landen staan we er slecht voor. We moeten keihard werken om dat te veranderen. Het vertellen van verhalen over succesvolle vrouwen helpt daarbij. Ik ben zelf gaan ondernemen omdat ik inspirerende voorbeelden had. Zo hadden mijn ouders eigen bedrijven. Zij en andere mensen hebben mij gestimuleerd om Spring Company op te richten. Zo werkt dat ook met de Rotterdamse Zakenvrouw van Jaar Awards. Door deze verkiezing wordt niet alleen mijn verhaal, maar ook dat van de andere finalisten en genomineerden in de spotlight gezet. Hiermee wil ik de ambitie van andere vrouwen aanwakkeren en hen stimuleren om ook te ondernemen”.

———————————————————————————————————————————–

 

Kandidaatsprofiel Janne Vereijken

Ik ben Janne Vereijken, 36 jaar. In 2011 besloot ik om als one-woman army de innovatiekracht van Nederland te boosten.

De naam van mijn bedrijf is Spring Company. ‘Spring’ betekent lente. Lente is het seizoen van de vernieuwing. Ook betekent ‘Spring’ veerkracht. Mijn doel is om organisaties door middel van innovatie toekomstbestendig en veerkrachtig te maken.

Inmiddels mag ik trots zijn op het feit dat grote, internationale bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties hun vertrouwen in mij stellen om gezamenlijk hun toekomst te bepalen.

Innovatie is geen nice-to-have, maar een must. We staan als samenleving voor grote maatschappelijke vraagstukken. Onder meer: Hoe gaan we de klimaatdoelstellingen van Parijs behalen? Hoe transformeren we naar een nieuwe industrie en economie? Hoe houden we de zorg betaalbaar? Hoe creëren we een inclusieve samenleving? Overheden en bedrijven staan voor de uitdaging om met nieuwe oplossingen te komen voor deze vraagstukken. Ze moeten continu inspelen op een veranderende klantvraag en slim gebruiken maken van nieuwe technologie. Voor bedrijven is het daarbij ook van belang om onderscheidend en concurrerend te zijn. Dit vraagt om visie en innovatiekracht; het vermogen om nieuwe waardevolle producten, diensten, oplossingen en business modellen te ontwikkelen.

De kernactiviteiten van Spring Company:
Organisaties als TVM Verzekeringen, de Politie, European Institute of Public Administration, BESIX, VNG, ANWB, Gemeente Rotterdam, Rabobank, EY, Wolters Kluwer, Liander en Bouwend Nederland komen bij mij met vragen als: Hoe groeien we van 120 naar 170 miljoen omzet? Welke trends & ontwikkelingen zijn van bepalend voor de toekomst van onze sector? Welke transitie moet onze sector maken? Wat is het bestaansrecht van onze organisatie als onze diensten gedigitaliseerd, in overvloed en gratis worden? Hoe ziet ons business model van de toekomst eruit? In welke technologieën moeten we investeren? Hoe vergroten we de innovatiekracht van onze teams? Hoe kan een nieuwe generatie leiders innovatie stimuleren? Hoe kunnen we op grotere schaal duurzame toegevoegde waarde bieden aan onze doelgroep? Hoe vernieuwen we ons productaanbod?

Wat is onderscheidend aan jouw activiteiten?
Bovenstaande vragen beantwoord ik. Niet door zoveel mogelijk consultancy-uren te verkopen en organisaties het werk uit handen te nemen, maar door hen te voorzien van de inzichten, methodieken en praktische handvatten die hen in staat stellen hun eigen toekomst te maken.

Dit doe ik in samenwerking een internationaal netwerk van experts, professoren en leiders waardoor mijn business schaalbaar is en ik een nog grotere impact kan maken.

In de innovatiebranche houdt het werk vaak op bij het verhaal. Ik kies ervoor om verder te gaan, want niet het verhaal, maar de actie maakt uiteindelijk de impact.

Waarom ben jij de Zakenvrouw van het Jaar?
Dit is wat zakenrelaties over mij zeggen:

“Janne heeft een onuitputtelijke energie, een geheel eigen lange termijn visie op de wereld en op haar eigen bedrijf.”

“Janne Vereijken beweegt in verschillende netwerken tegelijk. Ze schakelt en verbindt op alle niveaus.”

“Janne weet haar vrouwelijke kracht uitstekend in te zetten in een nog steeds door mannen gedomineerde business wereld. Ze weet confronterende inhoudelijkheid te verpakken met haar charmante uitstraling. Janne gaat sowieso confrontaties niet uit de weg, ook confrontaties met haarzelf niet. Ze is sensitief voor de dynamiek van organisaties zonder van het doel af te wijken.”

“Janne geeft N-O-O-I-T op!”

Lees meer over de overige finalekandidaten

Over de Rotterdamse Zakenvrouw Awards.

Rotterdam, de stad van opgerolde mouwen en hooggehakte powervrouwen. Maar wie zijn dat eigenlijk, die sterke vrouwen aan de top? Van horecamagnaten, marketinggoeroes, kledingontwerpers tot cybersecurityexperts; ondernemers met een enorme passie voor hun vak, die zich niet snel gewonnen geven en steeds weer in het diepe durven te springen. Rotterdam kent er velen. De havenstad is gebouwd door zakenlieden met een enorme wilskracht, zowel zakenmannen als -vrouwen. Laatstgenoemden lijken een beetje in de luwte te blijven.

Het bestuur van Stichting Rotterdamse Zakenvrouw vindt dat er in Rotterdam meer aandacht moet komen voor onderscheidend vrouwelijk ondernemerschap. Daarom organiseert de stichting de jaarlijkse zakenvrouwverkiezing in de Maasstad.

Van de 250 voorgedragen vrouwen in de categorie Zakenvrouw Zonder Personeel zijn er 5 genomineerd. Na de pitches voor de jury op 26 maart zijn er drie ondernemers door naar de finale.

Meer informatie op http://www.rotterdamsezakenvrouw.nl.