Visual Innovation Bootcamp

Bij innovatie denk je al snel in beelden: je wilt uitdrukken hoe je een probleem en de oplossing voor je ziet. En dat is niet voor niets. Innoveren is het ontwikkelen van nieuwe of betere producten, diensten of processen die er nog niet zijn. Omdat het nieuwe idee of concept nog niet bestaat, is er verbeeldingskracht nodig om het te creëren en om erover te communiceren. Visualisatie, het vertalen van een mentaal beeld naar een fysiek beeld, helpt hier enorm bij.

Wij verzorgen de Visual Innovation Bootcamp als tweedaagse maatwerktraining in organisaties.

Met deze bootcamp ervaar je hoe je op een visuele manier kunt innoveren. Je gaat aan de slag met diverse technieken voor het:

  • analyseren van vraagstukken
  • genereren van ideeën
  • ontwikkelen van prototypes
  • concretiseren van abstracte ideeën
  • communiceren over je innovatie
  • ontvangen en verwerken van feedback op je innovatie
  • creëren van draagvlak
  • verbeteren van samenwerking
  • versnellen van innovatieprocessen
  • leuker maken van innovatie

Voor wie is de bootcamp bedoeld?

Voor professionals en medewerkers die werken aan innovatie en verandering in organisaties. Omdat het visualiseren vooral helpt van toegevoegde waarde is bij abstracte concepten, is de bootcamp in het bijzonder geschikt voor dienstverlenende organisaties.

Programma

In het tweedaagse programma komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Het innovatieproces. Uit welke fasen bestaat het innovatie proces? Hoe kun je optimaal innoveren?
  • Wat is de waarde van visualisatie bij innovatie?
  • Het Visuele Innovatie-ABC: een menu van veel gebruikte tekens en symbolen waarmee je snel een communiceerbare afbeelding kunt maken.
  • Aan de slag met met diverse visuele innovatietechnieken. Je past de opgedane kennis en technieken direct toe op je eigen case; je visualiseert je eigen idee of concept. Dit kan voor een nieuw product, dienst, proces, werkwijze of businessmodel zijn.

Werkwijze

Met de bootcamp gebruiken we minimale theorie en gaan maximaal in op de praktijk van de deelnemers. Dus hands-on, veel ruimte voor vragen en je eigen ideeën. De trainers putten uit hun rijke praktijkervaring.

Jeroen Blijsie Visual Innovation Bootcamp Spring CompanyLesmateriaal

Elke deelnemer ontvangt een werkboek met daarin een beschrijving van het innovatieproces, het visuele innovatie-abc en de meest gebruikte visuele technieken.

Resultaten

Na de Visual Innovation Bootcamp heb je:

  • inzicht in de verschillende fasen en aspecten van het innoveren
  • kennis van de rol en waarde van visualisatie bij innovatie
  • geoefend met visuele innovatietechnieken
  • ervaren hoe en wanneer je welke visuele innovatietechniek kunt toepassen
  • begrip over hoe visualisatie de innovatie van je organisatie kan versnellen en versterken
  • een visualisatie van je eigen innovatie
  • een visuele rapportage van de volledige bootcamp

Testimonial deelnemer

“Innovaties gebeuren overal om je heen, we zitten er middenin.
Het overkomt je niet alleen, innovaties kun je zelf ook aanjagen.
Innoveren kun je leren.
 
Met de Visual Innovation Bootcamp inspireert en stimuleert Spring Company door je op aan andere manier te laten aankijken tegen problemen, vraagstukken of issues. Die andere manier is door oplossingen, ideeën te gaan visualiseren. Een verrassende, open èn creatieve manier om met disruptieve oplossingen te kunnen komen in dillemma’s die we dagelijks ondervinden.”
Marouschka Booy, Strategisch Communicatie Adviseur Rijkswaterstaat.

De trainers

Janne Vereijken

Janne Vereijken Spring CompanyMet haar onderneming Spring Company vergroot Janne de innovatiekracht van organisaties en begeleidt ze bij de ontwikkeling van nieuwe strategieën. Het doel is om veerkrachtige organisaties te creëren die in staat zijn om flexibel in te spelen op de kansen en bedreigingen die onze snel veranderende samenleving biedt. Zij begeleidt organisaties bij de totstandkoming van innovaties en met implementeren van innovatiemanagement; ze biedt uiteenlopende workshops, trainingen, masterclasses, bootcamps en ontwikkelprogramma’s op het gebied van innovatie. Janne Vereijken werkt onder meer met innovatietechnieken uit Silicon Valley zoals design thinking. Ze werkt samen met professor Michael Shanks verbonden aan de d.school van Stanford University. Janne Vereijken zet haar expertise en die van anderen in voor zowel grote organisaties als midden- en kleinbedrijf, profit en non-profit. SpringCompany

Jeroen Blijsie

Jeroen Blijsie Oprichter van The Visual Connection, trainer, visueel facilitator en auteur van het boek ‘Hartelijk Gefaciliteerd – interactief veranderen in de praktijk’. Jeroen helpt organisaties bij strategische en procesveranderingen en innovaties, in zowel het bedrijfsleven als bij de overheid. In zijn begeleiding besteedt hij tevens aandacht aan de wijze van communiceren en samenwerken. Want als de samenwerking goed zit, komt de inhoud met minder moeite tot stand. Jeroen Blijsie leidt managers en professionals op in het faciliteren en visueel werken in groepen van vijf tot vijfhonderd deelnemers. Hij is voormalig topvolleyballer en bedrijfs- en veranderkundige, tevens Certified Professional Facilitator (International Association of Facilitators).Logo_The_Visual Connection

 

Wij verzorgen de Visual Innovation Bootcamp als tweedaagse maatwerktraining in organisaties. Wilt u hier meer van weten, neem dan contact met ons op.

Terug naar ‘Innovatie’ en ‘Training en Opleiding’.