Innovatie Opleiding

Dé allround innovatie opleiding, het beste van alle methoden.

Wil je jouw innovatievaardigheden ontwikkelen, maar vliegen de methoden, frameworks, technieken en adviezen je om de oren? Met deze allround innovatie opleiding doe je kennis en ervaring op met alle aspecten van het innovatieproces en diverse innovatiemethoden. Van Design Thinking tot Outcome driven Innovation, Futures Thinking, Value Proposition Design, technology scouting, Lean Startup en business modelling.

Spring Company werkt met een brede set aan innovatiemethoden. We kennen de voordelen en beperkingen van alle technieken. We weten precies wanneer je wat moet gebruiken. Leer van onze experts hoe je innovatie in de praktijk tot een succes maakt.

OVERZICHT

6 dagen + optioneel pitch event van 3 uur

De looptijd is enkele weken/maanden, afhankelijk van het aantal weken dat tussen de opleidingsdagen wordt gepland. De planning van het programma wordt in overleg gemaakt.

6 tot 12 personen

De opleiding wordt in-company gegeven.

Fysiek, digitaal of in hybride vorm

Beginner / gevorderd

Heeft u meer of minder tijd beschikbaar voor de opleiding? Neem contact op om te mogelijkheden te bespreken.

DOELEN EN RESULTATEN

De opleiding heeft als doel om je persoonlijke innovatiekracht te vergroten. Deelnemers maken kennis en oefenen met de verschillende aspecten, vaardigheden en technieken van het innoveren. Van een opdracht tot de implementatie.

Je leert verschillende innovatiemethoden in te zetten voor de ontwikkeling van allerlei innovaties. Van fysieke producten tot diensten en andere oplossingen. Je leert:

  • hoe je op een effectieve en efficiënte manier tot verrassende concepten komt die werkelijk voorzien in de behoeften van eindgebruikers.
  • hoe je kunt voorkomen dat je te veel tijd, geld en energie steekt in oplossingen die niet werken of te weinig toegevoegde waarde bieden.
  • hoe je op een agile manier innoveert
  • hoe je oplossingen ontwikkelt die technisch haalbaar zijn en aan de laatste standaarden voldoen.
  • hoe je een goede business case voor innovaties ontwikkelt
  • hoe je draagvlak creëert voor innovaties en omgaat met weerstand

METHODIEK

  • leren door te doen en ervaren
  • heldere uitleg over de technieken en achterliggende gedachten
  • herkenbare cases die theorie verduidelijken
  • praktische handvatten voor de toepassing in jouw werk.
  • actieve oefeningen
  • high energy en fun
  • optioneel: toepassing van opgedane kennis op een eigen case

OPTIONEEL TOEPASSING OP EIGEN CASE

De werkwijze is ‘hands-on’. Deelnemers oefenen en passen technieken direct toe op een eigen case. Cases betreffen de ontwikkeling producten, diensten, klantervaringen of andere oplossingen. In overleg worden passende cases geselecteerd. Deelnemers kunnen zowel individueel als in teams aan een case werken.

Als afsluiting van de opleiding presenteren deelnemers hun case op een pitch event voor een jury bestaande uit decision makers uit de eigen organisatie. Bij het pitch event kunnen ook andere collega’s en belangstellenden worden uitgenodigd. Zo worden innovatieverhalen binnen de organisatie verspreid en wordt het presenteren van nieuwe ideeën gecultiveerd.

Het voordeel van het werken aan een eigen case is dat deelnemers meteen ook aan een innovatie van de organisatie werken. Je slaat twee vliegen in één klap. Het betekent wel dat deelnemers ook buiten de opleidingsdagen tijd moeten besteden aan de case. Indien er niet gewerkt wordt aan een eigen project, is er meer tijd voor oefeningen om technieken in de vingers te krijgen. Deze oefeningen worden altijd gedaan met herkenbare voorbeelden uit de eigen werkpraktijk.

MATERIALEN

  • slides
  • hand-out
  • literatuurlijst

    MAATWERK INNOVATIE OPLEIDING

    Spring Company stemt trainingen en opleidingen altijd af op behoeften van de organisatie en de deelnemers. Zo houden we rekening met:

    • belangstelling voor bepaalde onderwerpen of methodieken
    • specifieke organisatie- of leerdoelen
    • het kennisniveau en de innovatie-ervaring van de groep
    • de context van de organisatie, branche en sector

    Ben je op zoek naar een opleiding met een andere tijdsduur of inhoudelijke focus neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

    PROGRAMMA

    Overzicht

    Hieronder vind je een overzicht van de onderwerpen die op de opleidingsdagen worden behandeld.

    De dagen bestaan uit een mix van:

    • interactieve uitleg over de methodieken
    • herkenbare voorbeelden die de theorie verder verduidelijken
    • praktische tips en handvatten
    • oefening met innovatietechnieken
    • werken aan een eigen case

    Dag 1 - Introduction + Getting Started

    • toelichting op verschillende innovatiemethoden: Design Thinking, Outcome driven Innovation, Futures Thinking (trendanalyse), Value Proposition Design en Lean Startup. wat zijn de kenmerken en hoe verhouden ze zich tot elkaar?
    • voorbereiding van een innovatieproject
    • verkenning van het vraagstuk
    • het formuleren van de opdracht
    • innovatieteams formeren
    • rollen, disciplines en mindset binnen een innovatieteam.
    • tools voor online en digitale projecten
    • het analyseren van trends en ontwikkelingen voor het scouten van innovatiekansen

    Dag 2 - Research

    • het verkrijgen van dieper inzicht in vraagstukken en de behoeften van gebruikers.
    • kennismaking met verschillende methoden voor gebruikersonderzoek
    • kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
    • doelen, kenmerken, voordelen en beperkingen van de verschillende kwalitatieve en kwantitatieve methoden
    • handvatten voor verschillende vormen van gebruikersonderzoek
    • de voorbereiden en uitvoeren van diepte-interviews voor het achterhalen van gebruikersbehoeften
    • de valkuilen van dit soort diepte-interviews en hoe deze te ondervangen
    • het samenvatten en presenteren van inzichten door middel van customer journey maps, persona’s, rapportages e.d.

    Dag 3 - Probleemidentificatie, ideegeneratie & conceptontwikkeling

    • het definiëren van het probleem
    • het onderscheid tussen oplossingen, features, gewenste resultaten en achterliggende behoeften
    • reframing van vraagstukken
    • het belang van gebruikersperspectief
    • het formuleren van een probleemstelling (point of view)

     

    • het werken met design criteria
    • het jobs-to-be done framework
    • het prioriteren en selecteren van behoeften
    • het formuleren van how might we statements  

     

    • creativiteit & werking van het brein
    • mindset voor het genereren van ideeën
    • divergeren & convergeren
    • praktische tips voor ideegeneratie
    • technieken voor divergeren: moonshot thinking, inspiratie, four step sketch.
    • valkuilen bij convergeren
    • technieken voor convergeren: art museum, dot voting, ranken met design criteria etc,
    • storyboarding

    Dag 4 - Prototyping & Experimentation

    • de doelen van prototyping
    • rapid prototyping
    • soorten prototypes: low, medium en high fidelity prototypes
    • het doelgericht bouwen van prototypes: focus op kritische variabelen
    • verschillende soorten gebruikerstests (kwantitatief versus kwalitatief, moderated versus unmoderated, in-person versus remote)
    • het voorbereiden en uitvoeren van kwalitatieve gebruikerstests met Design Thinking methoden
    • het bouwen van minimal viable products, het uitvoeren van kwantitatieve gebruikerstests en experimenten met de lean start-up
    • het vastleggen & samenvatten van feedback
    • conclusies trekken t.a.v. hypothesen
    • digitale tools voor het uitvoeren van gebruikerstests

    Dag 5 - Technology & Business

    • haalbaarheid en levensvatbaarheid van innovaties
    • technology scouting
    • evalueren van technologieën
    • technology roadmapping
    • business modelling aan de hand van Business Model Canvas
    • businessmodel trends
    • het ontwerpen van businessmodellen
    • businesscase & businessplan

    Dag 6 - Communication

    • effectief en betekenisvol communiceren in innovatieprojecten
    • het creëren van draagvlak voor je innovatie en omgaan met weerstand
    • visuele communicatie in het designproces
    • storytelling in het designproces
    • het ontwerpen en faciliteren van innovatieprojecten
    • het pitchen van innovaties

    Optioneel - Pitch Event

    Indien deelnemers werken aan een eigen case, worden deze in het afsluitende pitch event gepresenteerd aan stakeholders.

    OVER DE OPLEIDER

    Janne Vereijken, founder van Spring Company, innovator, Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018.

    Van Janne Vereijken heb ik tijdens de innovatie opleiding veel mogen leren. Ze is iemand die met enthousiasme en veel creativiteit je weet te inspireren en nog belangrijker aan het denken weet te zetten. Zeker op de momenten dat je vast lijkt te lopen komt Janne met nieuwe invalshoeken. Door de opleiding van Janne heb ik weer anders leren kijken en mijn eigen creativiteit nog meer weten te ontwikkelen! Ze is een krachtige en sprankelende persoonlijkheid!

    Marleen de Boer

    TVM verzekeringen

    Janne Vereijken brengt positiviteit en energie met zich mee. Ik heb met veel plezier een innovatie opleiding van haar gevolgd. Ze zorgt ervoor dat je de materie op een leuke manier leert begrijpen en toepassen. Het is een mooie combinatie van praktijk en theorie. Daarnaast beantwoordt ze vragen ontzettend scherp en denkt ze graag met je mee. En mocht je even het gevoel hebben niet verder te komen dan weet ze je weer te voorzien van nieuwe inzichten en ideeën. Kortom, ik ben enthousiast en kan haar (opleiding) aanraden!!

    Ard Meijerink

    TVM verzekeringen

    Ik heb Janne Vereijken leren kennen tijdens een interdisciplinair innovatieprogramma voor de Bovemij Verzekeringsgroep. Door het leggen van associaties en maken van vergelijkingen weet Janne het creatieve brein te activeren om zaken vanuit een ander perspectief te kunnen benaderen en te beoordelen. Een bijzondere eigenschap van Janne is dat zij – naast de enorme hoeveelheid algemene kennis – legio onderwerpen kan koppelen aan praktische voorbeelden die sprekend zijn voor de luisteraar. Hierdoor wordt een toch wel lastig proces heel dichtbij gebracht waardoor het makkelijker te begrijpen en toe te passen is. Een inspirerende en vooral enthousiaste sessie van Janne is geen overbodige luxe voor organisaties die verstrikt zijn in ‘oud denken’. Bij ons heeft het veel mooie, nieuwe ideeën opgeleverd!

    Nathan Bakker

    Bovemij verzekeringen

    Waarom klanten met ons werken

    Poten in de klei

    We praten niet alleen over innovatie, maar zijn er dagelijks mee bezig. We kennen het klappen van de zweep en zijn echte ervaringsdeskundigen.

    Maatwerk

    Op basis van de context, organisatie- en leerdoelen, zetten we de juiste technieken, handvatten, voorbeeldcases en oefeningen in.

    Brede set aan innovatiemethoden

    Spring Company past verschillende innovatiemethoden toe. Van Design Thinking tot Outcome-driven Innovation, Value Proposition Design, Lean Startup, Futures Thinking, scenario planning.

      Diverse sectoren en industrieën

      We hebben ervaring in uiteenlopende sectoren. Van commerciële bedrijven tot maatschappelijke organisaties en overheden. Van kleine bedrijven tot corporates. We weten hoe innovatie in verschillende contexten werkt.

      Jarenlange ervaring

      We gaan niet over één nacht ijs. Spring Company werkt bijvoorbeeld al sinds 2014 samen met professor Michael Shanks (Stanford University, Hasso Platner Institute en de gerenommeerde d.school) op het gebied van Design Thinking.

      Word Allround Innovator  

      Klaar om jouw team of organisatie kennis te laten maken met breed pallet aan state of the art innovatiemethoden? 

      Neem direct telefonisch contact op via +31657345973
      Of vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op. We doen ons best om dit binnen 48 uur te doen. We kijken uit naar je bericht!



        Andere innovatie trainingen

        Innovatie Opleiding Deelnemers

        Design Thinking training 

        Een workshop, masterclass, online masterclass en opleiding

        Deelnemers aan Masterclass Marktonderzoek voor Innovatie van Spring Company

        Masterclass Marktonderzoek voor Innovatie

        Leer effectief onderzoek doen naar behoeften 

        Masterclass Innovatie-management

        Vergroot de innovatie-kracht van je organisatie en versnel innovatie

        Deelnemer aan Masterclass Innovatief Leiderschap Spring Company

        Masterclass Innovatief Leiderschap

        Praktische handvatten voor het effectief leiding geven aan innovatie

        Janne Vereijken

        Maatwerk innovatie training

        Afgestemd op jouw wensen en behoeften