22 december 2016

“ACM Open Market Hack leidt binnen 24 uur tot nieuw platform”

“ACM Open Market Hack leidt binnen 24 uur tot nieuw platform”

 

“Hoe ziet de toekomst van de energiesector er uit? Hoe kunnen we consumenten makkelijker toegang geven tot beschikbare data in de zorg?” Deze vraagstukken kregen de deelnemers aan de Open Market Hack voorgelegd door de Autoriteit Consument en Markt. In een race tegen de klok die 24 uur wegtikte, werden met de mogelijkheden van data en technologie meerdere praktische oplossingen bedacht.

 

Onder leiding van organisator Danny Mekić vond de aftrap van de ACM Open Market Hack op 1 december plaats in Den Haag, waar 50 deelnemers zich tegen het einde van de dag hadden verzameld. ACM Directrice Bernadette van Buchem en mede-organisator Jesse van Doren heetten de aanwezigen welkom en onderstreepten het belang van het komende etmaal. Onder andere mensen uit de zorg- en energiesector, dataspecialisten, developers en designers maakten deel uit van deze diverse groep. In kleine, multidisciplinaire teams gingen zij aan de slag met de vraagstukken om uiteindelijk tot een prototype komen. Met door ACM geleverde datasets en omringd door al het denkbare eten en drinken, traden de teams onder begeleiding van ACM data-experts hun uitdaging tegemoet.

 

Innovatie-expert Janne Vereijken, Directeur Markt & Consument Fred Kapels en ACM Programmadirecteur Taskforce Zorg Bart Broers vormden samen de vakjury, die de prototypen mocht beoordelen. Het winnende team zou naar huis (en zo snel mogelijk naar bed) gaan met een prijs van €2000,- op zak, dus er was sprake van uiterste concentratie tot op het beslissende moment. Apps, databases, websites en andere platformen; dat is wat de vakjury 24 uur na de start van de Open Market Hack gepresenteerd kreeg toen de vermoeide, maar voldane deelnemers hun oplossing wereldkundig mochten maken.

 

Na een feedbackronde op alle gepresenteerde oplossingen, werd de hoofdprijs uitgereikt aan winnaar Greenlink. Zij bedachten een oplossing om iedereen betrokken te krijgen bij de transitie naar duurzamere energie. Het door Greenlink ontwikkelde platform verbindt consumenten, koppelt vraag aan aanbod en stakeholders en benut de kracht van collectieven.”

De hackathon is georganiseerd door NewTeam.

GERELATEERDE BLOGS

Visie & Strategie Adchieve

Visie & Strategie Adchieve

Adchieve, opgericht in 2005, behoorde tot de eerste bedrijven in de wereld die longtail tekstadvertenties...