Masterclass Innovatiemanagement

Vergroot de innovatiekracht van je team of organisatie en versnel innovatie

In het bedrijfsleven wordt innovatie steeds meer als must gezien. Maar voor veel organisaties is het lastig om hier handen en voeten aan te geven. Hoe organiseer en stimuleer je innovatie?

Er worden ‘best practices’ genoemd en hypes gevolgd. Maar er is geen one-size-fits-all. 

Innovatie is namelijk contextafhankelijk. Verschillende opties hebben uiteenlopende voor- en nadelen. De afwegingen die je maakt, hangen af van de situatie van jouw organisatie.

Deze Masterclass Innovatiemanagement helpt je navigeren.

OVERZICHT

1 dag

6 tot 12 personen

De masterclass wordt in-company gegeven.

Fysiek, digitaal of in hybride vorm

Beginner / gevorderd

Heeft u meer of minder tijd beschikbaar voor de Masterclass Innovatiemanagement? Neem contact op om te mogelijkheden te bespreken.

DOELEN EN RESULTATEN

Deze Masterclass Innovatiemanagement is voor directeuren, leidinggevenden, innovatiemanagers en professionals van uiteenlopende sectoren die innovatie in hun organisatie willen versnellen.

 

  • De masterclass geeft je inzichten in alle aspecten van innovatiemanagement: van innovatiestrategie, structuur & organisatie, processen, innovatiecompetenties tot de beste cultuur voor innovatie.
  • Het helpt je de beste keuzes te maken voor jouw organisatie.
  • In de masterclass krijg je aanbevelingen voor het vergroten van de innovatiekracht van jouw organisatie.
  • Samen met je team maak je een plan van aanpak om innovatie beter te managen.

METHODIEK

Spring Company hanteert een Innovatiescan om te identificeren wat in jouw organisatie de sterktes, zwaktes en uitdagingen zijn op het gebied van innovatie. Op basis van de resultaten van deze scan geeft Spring Company aanbevelingen voor het versnellen van innovatie en het vergroten van het innovatief vermogen van uw organisatie. De aanbevelingen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en worden begeleid door inspirerende praktijkvoorbeelden. Op basis hiervan maak je samen met je team het plan van aanpak.

MAATWERK

Spring Company stemt masterclasses altijd af op behoeften van de organisatie en de deelnemers. Zo houden we rekening met:

  • belangstelling voor bepaalde onderwerpen of methodieken
  • specifieke organisatie- of leerdoelen
  • het kennisniveau en de innovatie-ervaring van de groep
  • de context van de organisatie, branche en sector

Ben je op zoek naar een Masterclass Innovatiemanagement met een andere tijdsduur of inhoudelijke focus neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

PROGRAMMA MASTERCLASS INNOVATIEMANAGEMENT

In de masterclass komen de volgende onderwerpen aan bod:

Innovatiestrategie

  • het belang van innovatiestrategie
  • elementen van een innovatiestrategie
  • succesfactoren van een innovatiestrategie
  • innovatie visie, purpose, doelen en ambitie
  • verschillende sourcing strategieën
  • met maken van make / buy / ally beslissingen
  • roadmapping
  • het opbouwen van een innovatie portfolio
  • financiering van innovatie

Organisatie van innovatie

  • governance & structuur van innovatie
  • teamstructuur: van functionele teams tot multidisciplinaire teams, innovatie afdelingen, start-up teams, virtuele teams en open innovatie
  • handvatten voor keuzes in teamstructuur
  • het spanningsveld tussen productiviteit en innovatie
  • het managen van conflicten tussen bestaande business en nieuwe business
  • het verschil tussen reguliere projecten en innovatieprojecten
  • handvatten voor het management van innovatieprojecten
  • handvatten voor portfoliomanagement
  • de sterktes en zwaktes van ideeënmanagement.

Het vormgeven van het innovatieproces

  • human centered innovation
  • agile en lean innoveren
  • de toepassing van verschillende innovatiemethodieken
  • bescherming van innovaties

Innovatiecompetenties

  • de verschillende vaardigheden die van belang zijn voor innovatie
  • de benodigde karaktereigenschappen voor innovatie
  • de rol van domeinkennis bij innovatie
  • het belang van motivatie voor innovatie
  • hoe de motivatie voor innovatie te stimuleren
  • de verschillende strategieën om innovatiecompetenties te verkrijgen, ontwikkelen en behouden.

Het creëren van een innovatieve organisatiecultuur

  • competing Values Framework van Quinn
  • cultuurtype: de innovatieve organisatie
  • organizational Culture Model van Schein
  • diepere overtuigingen, waarden en artefacten die innovatie stimuleren
  • het creëren van een innovatieve cultuur: de mogelijkheden en uitdagingen
  • praktische handvatten voor het ontwikkelen van een innovatieve cultuur
  • de rol van leiderschap bij het ontwikkelen van een innovatieve cultuur

OVER DE OPLEIDER

Janne Vereijken, founder van Spring Company, innovator, Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018.

Afgelopen week heb ik de masterclass innovatiemanagement gevolgd die Janne Vereijken in samenwerking met De Baak heeft georganiseerd. Tijdens deze masterclass heeft Janne alle vage containerbegrippen die hangen rondom het thema ‘Innovatie’ handen en voeten gegeven door middel van een hands on-strategie en een concreet stappenplan. Janne is iemand die als buitenstaander met een frisse blik naar vraagstukken rondom innovatie binnen je organisatie kijkt en hierbij verhelderende inzichten meegeeft waar je direct iets mee kunt in de praktijk. Het heeft mij in ieder geval zeker de nodige input gegeven om weer vooruit te kunnen met het implementeren van het innovatieproces binnen mijn organisatie!

Veerle Oosterbosch

specialist Innovatie & Sociale Media, Bovemij Verzekeringen

Janne Vereijken heb ik leren kennen tijdens de Masterclass “Innovatie versnellen”. Zij draagt op een leuke en prettige manier haar kennis over. Ze is een prettig persoon, die open staat voor interactie en denkt graag met je mee. Zij geeft inzicht in het proces van de innovatie. Heel waardevol, zeker aan te bevelen dus!

Wendy Verwilligen

Waarom klanten met ons werken

Poten in de klei

We praten niet alleen over innovatie, maar zijn er dagelijks mee bezig. We kennen het klappen van de zweep en zijn echte ervaringsdeskundigen.

Maatwerk

Op basis van de context, organisatie- en leerdoelen, zetten we de juiste technieken, handvatten, voorbeeldcases en oefeningen in.

Brede set aan innovatiemethoden

Spring Company past verschillende innovatiemethoden toe. Van Design Thinking tot Outcome-driven Innovation, Value Proposition Design, Lean Startup, Futures Thinking, scenario planning.

    Diverse sectoren en industrieën

    We hebben ervaring in uiteenlopende sectoren. Van commerciële bedrijven tot maatschappelijke organisaties en overheden. Van kleine bedrijven tot corporates. We weten hoe innovatie in verschillende contexten werkt.

    Jarenlange ervaring

    We gaan niet over één nacht ijs. Spring Company werkt bijvoorbeeld al sinds 2014 samen met professor Michael Shanks (Stanford University, Hasso Platner Institute en de gerenommeerde d.school) op het gebied van Design Thinking.

    Leer de ins en Outs van Innovatiemanagement

    Boost de innovatiekracht van jouw organisatie en versnel innovatie.  

    Neem direct telefonisch contact op via +31657345973
    Of vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op. We doen ons best om dit binnen 48 uur te doen. We kijken uit naar je bericht!



      Andere innovatie trainingen

      Innovatie Opleiding Deelnemers

      Design Thinking training 

      Een workshop, masterclass, online masterclass en opleiding

      Deelnemers aan Masterclass Marktonderzoek voor Innovatie van Spring Company

      Masterclass Marktonderzoek voor Innovatie

      Leer effectief onderzoek doen naar behoeften 

      Innovatie Opleiding Deelnemers

      Innovatie Opleiding

      Dé allround innovatie opleiding, het beste van alle methoden

      Deelnemer aan Masterclass Innovatief Leiderschap Spring Company

      Masterclass Innovatief Leiderschap

      Praktische handvatten voor het effectief leiding geven aan innovatie

      Janne Vereijken

      Maatwerk innovatie training

      Afgestemd op jouw wensen en behoeften