24 juni 2016

Masterclass ‘Tech & Revenue’ – Hoe geld te verdienen met nieuwe technologie?’

Masterclass ‘Tech & Revenue’

Hoe geld te verdienen met nieuwe technologie?

 

Op dinsdag 27 september geeft Janne Vereijken i.s.m. Ernst Houdkamp de masterclass ‘Tech & Revenue’.

Technologische innovaties zijn bedoeld om ons leven en manier van werken gemakkelijker, efficiënter en duurzamer te maken. Denk aan de smartphone, de connected car, 3D-printing en alle beschikbare apps. De opkomst van het Internet of Things en het gebruik van Big Data bepalen onze toekomst. Het verdienmodel achter deze innovaties is echter niet altijd klip-en-klaar. De vraag voor leveranciers van technologische innovaties is nog vaak: hoe gaat mijn product of dienst een inkomstenstroom opleveren zodat we de (investerings)kosten eruit halen en winst boeken?

 

Deze masterclass is bedoeld voor ondernemers, start-ups of mensen met een nieuw product of dienst die nog niet (precies) weten hoe ze er geld mee gaan verdienen. De masterclass biedt inzichten en inspiratie voor het ontwerpen van een eigen verdienmodel.

 

Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

 

  • De bepalende factoren voor een succesvol verdienmodel
  • Het ontwerpen van toekomstbestendige inkomstenmodellen.
  • Voorbeelden van technologische innovaties en verdienmodellen.
  • Toepassing op business cases.

 

Om u de materie eigen te maken, werkt u in groepen aan twee business cases. Doel is om zoveel mogelijk potentiele verdienmodellen te genereren zodat u inzicht krijgt in de verschillende mogelijkheden. U kunt ook een eigen case inbrengen waar u samen met andere deelnemers aan werkt.

 

De masterclass vindt plaats in CIC Rotterdam. Het Cambridge Innovation Center (CIC) uit Boston is een start-up hub voor innovatiebedrijven in Rotterdam, Nederland. Het is de eerste vestiging die CIC heeft geopend buiten de VS. CIC helpt succesvolle start-ups en multinationals te innoveren, door te groeien en de stap naar het buitenland te zetten.

 

Heeft u vragen? Neem dan contact op.

 

De trainers

 

Janne Vereijken

 

Met haar onderneming Spring Company vergroot Janne de innovatiekracht van organisaties en begeleidt ze bij de ontwikkeling van nieuwe strategieën. Het doel is om veerkrachtige organisaties te creëren die in staat zijn om flexibel in te spelen op de kansen en bedreigingen die onze snel veranderende samenleving biedt. Zij begeleidt organisaties bij de totstandkoming van innovaties en met implementeren van innovatiemanagement; ze biedt uiteenlopende workshops, trainingen, masterclasses, bootcamps en ontwikkelprogramma’s op het gebied van innovatie. Janne Vereijken werkt onder meer met innovatietechnieken uit Silicon Valley zoals design thinking. Ze werkt samen met professor Michael Shanks verbonden aan de d.school van Stanford University. Janne Vereijken zet haar expertise en die van anderen in voor zowel grote organisaties als midden- en kleinbedrijf, profit en non-profit.

 

Ernst Houdkamp

 

“Als facilitator help ik bedrijven en organisaties met hun strategisch proces. In creatieve werksessies onderzoeken we de kern naar succes en genereren we samen nieuwe vergezichten en ideeën. De inzichten die we daarbij opdoen helpen bij het ontwikkelen van een plan voor de (nabije) toekomst. Kortom: progressie en innovatie.

Achter een idee of plan zit een verhaal. Wat is het, waarom doen we het? Dat verhaal vertellen we vanuit meerdere perspectieven op een inspirerende manier. Dat wat wij denken en zien… denkt en ziet de ander dat ook?

Mijn niet-alledaagse-kijk-op-zaken kan ook dienen als een ‘reset’ voor uw eigen organisatie of ideeën. Om daarna weer vooruit te gaan.
Kern in mijn aanpak: “Eerst zien, dan doen!”. De methode is visueel denken én werken, het juiste gereedschap gebruiken en een programma met mijn opdrachtgever ontwikkelen. Denk aan werksessies en training op het gebied van ‘ondernemen’, innovatie en visualisatie. Reflecteren, brainstormen, ontwikkelen, valideren en een plan opstellen.

Referenties: Business Model Canvas, Gamestorming, BlahBlahBlah, Business Model You, Ondernemingsplan

Specialiteit: Business Model Generation, Business Model Innovatie, Waarde Propositie Ontwerp, Visueel werken, “Missie-Visie-Ambitie op Scherp”

GERELATEERDE BLOGS