Masterclass Marktonderzoek voor Innovatie
Achterhaal wat klanten willenEen goed beeld van klantbehoeften is essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Vaak genoeg mislukken innovaties door verkeerde aannames over behoeften van de klant. Marktonderzoek wordt overgeslagen of niet goed uitgevoerd.
In deze Masterclass Marktonderzoek voor Innovatie leer je effectief onderzoek te doen naar de behoeften van gebruikers en andere stakeholders om de best mogelijke proposities te ontwerpen.
OVERZICHT
2 dagen
6 tot 12 personen
In-company
Fysiek, digitaal of in hybride vorm
Product designers, service designers, productmanagers, innovatiemanagers
Heeft u meer of minder tijd beschikbaar voor de Masterclass Marktonderzoek voor Innovatie? Neem contact op om te mogelijkheden te bespreken.
RESULTATEN
Na de masterclass weet je:
- welke verschillende soorten bias er zijn en hoe hier mee om te gaan
- wat voor soorten marktonderzoek er zijn: van generatief en exploratief onderzoek tot descriptief, evaluatief en causaal onderzoek
- hoe je een goede probleemstelling formuleert
- wat voor verschillende soorten onderzoeksmethoden er zijn (een overzicht van 25 verschillende soorten kwantitatief & kwalitatief onderzoek
- wat de kenmerken, doelen, voor- en nadelen van de verschillende onderzoeksmethoden zijn
- hoe je een onderzoek plant en voorbereidt
- hoe je deelnemers aan het onderzoek werft
- hoe data verzamelt en analyseert
- hoe je resultaten rapporteert
- hoe je deskresearch, diepte-interviews, focusgroepen, contextual inquiry en andere vormen van observatie en veldstudies, usability onderzoek en heuristisch onderzoek uitvoert
METHODIEK
- heldere uitleg over de theorie en achterliggende gedachten
- toepassing op een eigen case. Je bereid een onderzoek voor dat je na de masterclass kunt uitvoeren
- praktische handvatten voor het uitvoeren van marktonderzoek
- oefening met een aantal onderzoeksmethoden
MATERIALEN
- slides
- literatuurlijst
MAATWERK
Spring Company stemt masterclasses altijd af op behoeften van de organisatie en de deelnemers. Zo houden we rekening met:
- belangstelling voor bepaalde onderwerpen of methodieken
- specifieke organisatie- of leerdoelen
- het kennisniveau en de ervaring van de groep
- de context van de organisatie, branche en sector
Ben je op zoek naar een masterclass met een andere tijdsduur of inhoudelijke focus neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
PROGRAMMA MASTERCLASS MARKTONDERZOEK VOOR INNOVATIE
- De rol en het belang van marktonderzoek bij innovatie
- Verschillende soorten bias en manieren om deze zo ver mogelijk te reduceren
- Verschillende soorten marktonderzoek: van generatief en exploratief onderzoek tot descriptief, evaluatief en causaal onderzoek
- Het formuleren van een probleemstelling en onderzoeksvragen
- Soorten onderzoeksmethoden: primair versus secundair, kwalitatief versus kwantitatief, attitudinal versus behavioral
- 25 verschillende soorten marktonderzoeksmethoden
- De kenmerken, doelen, voor- en nadelen van de verschillende onderzoeksmethoden
- Wanneer je welke onderzoeksmethode kiest
- Het plannen en voorbereiden van onderzoek
- Recruitment van deelnemers: het maken van een profiel, screening, sample size, kanalen om respondenten te werven, het uitnodigen van deelnemers
- Dataverzameling
- Het analyseren van gegevens: betrokkenen, benodigdheden, structuur van een analysesessie, belangrijke aandachtspunten bij het analyseren van gegevens, citaten & observaties versus inzichten & behoeften, inzichten & behoeften versus oplossingen & features, omgaan met outliers
- Rapportage van onderzoeksresultaten
- Het voorbereiden en uitvoeren van onderzoeksmethoden zoals: deskresearch, diepte-interviews, focusgroepen, contextual inquiry en andere vormen van observatie en veldstudies, usability onderzoek, heuristisch onderzoek
OVER DE OPLEIDER
Janne Vereijken, founder van Spring Company, innovator, Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018.
“Ons team van productmanagers heeft onlangs de masterclass Marktonderzoek voor Innovatie van Spring Company gevolgd.
Vooraf hebben we uitgebreid gesproken over onze business en heeft Janne Vereijken met alle productmanagers gesproken om hun behoeften te inventariseren. Hierdoor sloot de inhoud van de masterclass heel goed aan op onze uitdagingen. De masterclass was een goede combinatie van theorie en de behandeling van een case die we zelf hadden aangedragen.
Onze productmanagers hebben waardevolle kennis, inzichten en praktische adviezen opgedaan om het marktonderzoeksproces te verbeteren. We kijken er met tevredenheid op terug en kunnen de masterclass iedereen aanbevelen die beter wil worden in het achterhalen van klantbehoeften om innovatieve producten te ontwikkelen.”
Waarom klanten met ons werken
Poten in de klei
We praten niet alleen over innovatie, maar zijn er dagelijks mee bezig. We kennen het klappen van de zweep en zijn echte ervaringsdeskundigen.
Maatwerk
Op basis van de context, organisatie- en leerdoelen, zetten we de juiste technieken, handvatten, voorbeeldcases en oefeningen in.
Brede set aan innovatiemethoden
Spring Company past verschillende innovatiemethoden toe. Van Design Thinking tot Outcome-driven Innovation, Value Proposition Design, Lean Startup, Futures Thinking, scenario planning.
Diverse sectoren en industrieën
We hebben ervaring in uiteenlopende sectoren. Van commerciële bedrijven tot maatschappelijke organisaties en overheden. Van kleine bedrijven tot corporates. We weten hoe innovatie in verschillende contexten werkt.
Jarenlange ervaring
We gaan niet over één nacht ijs. Spring Company werkt bijvoorbeeld al sinds 2014 samen met professor Michael Shanks (Stanford University, Hasso Platner Institute en de gerenommeerde d.school) op het gebied van Design Thinking.
ACHTERHAAL WAT KLANTEN WILLEN
Klaar om jouw marktonderzoeks skills te boosten?
Neem direct telefonisch contact op via +31657345973.
Of vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op. We doen ons best om dit binnen 48 uur te doen. We kijken uit naar je bericht!
Andere innovatie trainingen
Masterclass Innovatie-management
Vergroot de innovatie-kracht van je organisatie en versnel innovatie
Masterclass Innovatief Leiderschap
Praktische handvatten voor het effectief leiding geven aan innovatie
Maatwerk innovatie training
Afgestemd op jouw wensen en behoeften