Janne Vereijken

3 februari 2019

INTERVIEW: JANNE VEREIJKEN – Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar

In dit interview van Assemblee vertelt Janne Vereijken over haar belangrijkste mijlpalen, de status van Nederland op het gebied van innovatie en transformatie en geeft zij innovatietips voor ondernemers!

 

INTERVIEW: JANNE VEREIJKEN – Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar

27 Jan 2019

Ondernemen en innoveren kan ze als geen ander. Met haar bedrijf helpt ze – met succes – anderen dit ook steeds beter te doen. Powervrouw Janne Vereijken is het brein achter Spring Company en werd gekroond tot Rotterdamse Zakenvrouw van het jaar. En dat is niet voor niets, want Janne is op een missie: het boosten van de innovatiekracht van Nederland. En dat lukt.

Wat zijn de belangrijkste mijlpalen geweest in jouw tijd tot nu toe met Spring Company? 

Ik ben dit jaar verkozen tot Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. Dat is een mooie bekroning op mijn werk. Burgemeester Aboutaleb citeerde uit het juryrapport:

“Deze Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar is expert in haar vakgebied en heeft een natuurlijke enthousiasmerende overtuigingskracht. De winnares heeft de jury overtuigd met haar enorme energie en professionaliteit als zakenvrouw. Waarbij zij op heldere wijze heeft getoond hoe zij zich onderscheidt in haar branche, een schaalbaar businessmodel heeft ontwikkeld en een heldere visie heeft op de toekomst. Janne Vereijken is een rolmodel voor anderen, want zij is innovatief, vooruitstrevend en dynamisch, weet wat duurzaam ondernemen inhoudt en is maatschappelijk betrokken bij Rotterdam. Ze maakt met gemak een moeilijke materie voor iedereen begrijpelijk. Slimme strategieën, methodieken en technieken zijn haar ding. Zo weet de jury inmiddels ook wat design thinking betekent.” 

Dat is natuurlijk geweldige feedback. Verder ben ik er trots op dat ik erin geslaagd ben om op jonge leeftijd te gaan ondernemen op het gebied van strategie en innovatie. Dit zijn uitdagende onderwerpen en ze brengen lastige vraagstukken met zich mee. Ik kies nooit de gemakkelijkste weg of gebaande paden. Maar het brengt me ook veel.

Wat zie je als de belangrijkste drijvers voor innovatie? 

De eerste is de juiste mindset en cultuur. Ben je als persoon of als organisatie ondernemend? Zie je kansen en durf je ze te nemen? Kun je vallen en weer opstaan? Houd je niet op totdat je je doelen bereikt? Ben je nieuwsgierig en vraag je je af hoe dingen anders en beter kunnen? Ben je in staat om met nieuwe oplossingen te komen en onconventionele aanpakken? Dit zijn enorm belangrijke drivers voor innovatie.

Ten tweede is de reden waarom je innoveert ontzettend belangrijk. Innovatie zelf is namelijk geen doel op zich, het is een middel. Hoe leuk ik het zelf ook vind: innovatie is niet gemakkelijk. Het is proces van trial and error, van uitproberen, van failures, van tegen de stroom en weerstand van anderen ingaan. Daar is doorzettingsvermogen, energie, tijd en geld voor nodig. Dit brengen mensen en organisaties alleen maar op, als er een wenkend perspectief is. Dit kan een noodzaak zijn, bijvoorbeeld dat we moeten verduurzamen. De energietransitie komt pas op gang nu we de gevolgen van klimaatverandering beginnen te ervaren en er een klimaatakkoord ligt. Een wenkend perspectief kan ook een inspirerende ambitie zijn. Elon Musk heeft het over de absurde ambitie om te gaan leven en wonen op Mars. Dit is wat mensen in beweging brengt. Dan heb ik niet alleen over mooi geformuleerde mission statements, maar vooral ook over echte moonshots met SMART-doelstellingen.

Het is dus belangrijk om te weten waarom je innoveert, welk doel je ermee voor ogen hebt. Hier start ik dan ook altijd mee als ik innovatiestrategieën ontwikkel met mijn klanten. Wat wil je bereiken met innovatie? Dan kun er ook veel beter richting en sturing aan geven.

Voor mij persoonlijk geldt dit ook. Voor mij gaat innovatie bijvoorbeeld niet om de gadgets. Die boeien me niet zo. Nee, innovatie gaat voor mij om organisaties en producten duurzamer, waardevoller en slimmer te maken. Echt toegevoegde waarde bieden voor mensen en onze planeet. Dit is mijn leidraad in het werk met mijn klanten.

Hoe staat het Nederlands bedrijfsleven er wat jou betreft voor als het gaat om innovatie en transformatie?

Wat betreft innovatie doen we het goed in de lijstjes. We zijn tweede op de Global Innovation Index 2018. In andere lijstjes staan we ook in de top 10. Dat is goed nieuws, maar ik zie nog voldoende redenen en kansen om flink bij te schakelen. Dat heeft niet zozeer met posities op lijstjes te maken, maar met de inhoud. Er zijn genoeg uitdagingen, zoals duurzaamheid, die vragen om innovatie.

Ik zie voldoende kansen voor Nederlandse bedrijven en ondernemers. Bijvoorbeeld de circulaire economie. Laten wij in Nederland dat mooie concept nou verder in praktijk brengen en hier koploper in worden. Of op een ander vlak: nieuwe technologie toepassen op een betere manier dan Amerikaanse bedrijven in Silicon Valley dat hebben gedaan. Denk aan negatieve effecten en gevolgen zoals privacy schending, verslaving aan social media, fake news, uitbuiting van flexwerkers, overlast van toeristen. Laten we hier betere alternatieven tegenover zetten. Swapfiets vind ik hier een mooi voorbeeld van. Er zijn internationaal de afgelopen jaren veel deelsystemen van (elektrische) fietsen, stepjes en dergelijke gelanceerd. Denk aan LimeBike, Spin, Bird en Uber’s Jump Bikes. Het lijkt een mooie oplossing voor de ‘last mile’, maar inwoners hebben overlast van de elektrische stepjes die overal geparkeerd staan en waar roekeloos en gevaarlijk mee gereden wordt. Er zijn in San Francisco onlangs protesten tegen geweest. Met een ander businessmodel (de fiets wordt door één persoon geleaset) zet Swapfiets hier een iets heel moois tegenover.

Waarom vinden veel ondernemers het moeilijk om te innoveren? 

Ik zie dat kleinere bedrijven vaak moeite hebben om innovatie te combineren met de dagelijkse business. Om er voldoende tijd, aandacht en middelen aan te besteden, terwijl ze aan de andere kant wel wendbaar zijn en snel kunnen schakelen.

Grotere bedrijven hebben vaak wel de middelen om producten te vernieuwen, maar niet altijd de snelheid. Ze missen vaak de methodieken om zo snel te kunnen innoveren als een start-up. Ze kampen met bureaucratie, legacy en ze hebben niet zo’n ondernemende cultuur. Verder hebben ze moeite met disruptieve innovaties die hun businessmodel bedreigen. Ze vinden het lastig hoe hierop te reageren, terwijl ze wel wat moeten doen. Ik help ze met de juiste strategieën.

Wat is jouw grote tip voor een ondernemer als het om innovatie gaat? 

Denk strategisch na over innovatie. Ga er niet ad hoc of opportunistisch mee om. Natuurlijk moet je inspelen op mooie kansen als die zich voordoen. Dat is ook prima voor incrementele innovatie, maar voor radicalere vernieuwing is meer nodig. Dat gebeurt niet ‘zomaar’. Vaak zie ik dat organisaties geen heldere visie hebben op innovatie. Ze initiëren wel projecten, maar een duidelijke richting en focus voor het geheel aan innovatieactiviteiten ontbreekt. Hoe ziet jouw business er in de toekomst eruit? Wat is je ambitie en positionering? Op basis daarvan bouw je een innovatie-roadmap voor jouw organisatie. Eentje die flexibel is en dealt met alle onzekerheden van deze tijd. Dit geeft momentum en versnelling van innovatie.

Dit interview is gepubliceerd op de website van Assemblee.

Lees verder

GERELATEERDE BLOGS