Janne Vereijken Diversity Summit

10 december 2018

Keynote ‘Design Thinking & Inclusiviteit’

Door Janne Vereijken

 

Onlangs gaf ik een keynote over design thinking op de Diversity Summit in Rotterdam.

Waarom een innovatie expert op een Diversity Summit? Nou, omdat we nog niet zijn waar we willen zijn op het gebied van diversiteit. De cijfers liegen er niet om. We zijn dus op zoek naar de juiste interventies. In mijn lezing heb ik me niet gericht op nationaal beleid, maar op organisaties. Hoe word je als organisatie inclusief? Hoe kom je tot nieuwe effectieve oplossingen?

Dit vraagstuk benader ik vanuit design thinking. ‘Design thinking is way of looking at the world, it’s a mindset, it’s an attitude and it provides us a set of techniques that we can use to deliver innovative solutions to messy problems and challenges.’

Inclusiviteit is zo’n complex vraagstuk dat vraagt om een ‘human-centured approach’. Inclusiviteit is een impliciet fenomeen. Het gaat over hoe mensen zich voelen. Word ik hier geaccepteerd zoals ik ben? Dat is ontastbaar. Ook vooroordelen ontstaan vaak onbewust. Om erachter te komen wat er in jouw organisatie speelt, moet je je inleven in de doelgroep en persoonlijke ervaringen achterhalen. Kijk verder dan de cijfers. Alleen zo krijg je grip op de werkelijke problemen en uitdagingen binnen jouw organisatie. Anders heb je de kans dat je problemen verkeerd identificeert of interpreteert. Hierdoor loop je het risico dat je gaat investeren in oplossingen die niet de onderliggende issues aanpakken, maar symptomen behandelen.

Met een human-centered approach, rapid prototyping, experimentation en storytelling biedt Design Thinking de mindset en technieken om effectief de werkelijke problemen aan te pakken.

Ik kijk terug op een zeer bijzondere dag. Ruim 100 deelnemers waren hierbij aanwezig; topwerkgevers, overheid en het diverse publiek gingen met elkaar in gesprek tijdens het zogenaamde ‘Lagerhuis-debat’ en leerden van elkaar tijdens masterclasses.

Lees meer over het proces en de kracht van Design Thinking in het artikel ‘Wat is Design Thinking?’

 

Foto’s van Prisca Visser.

 

Ook een inspirerende spreker nodig?

Ondernemer, innovator en strateeg Janne Vereijken deelt met passie haar verhaal met uw publiek.

 

 Navigating the new economy

Strategie & innovatiebureau Spring Company maakt organisaties klaar voor de toekomst.

BEDRIJFSSTRATEGIE – We maken organisaties toekomstbestendig met heldere strategieën. Lees meer.
INNOVATIESTRATEGIE – We vergroten de ROI van innovatie met steekhoudende innovatiestrategieën, portfolio’s en product en technologie roadmaps. Lees meer.
INNOVATIEPROJECTEN – We begeleiden organisaties bij de ontwikkeling van impactvolle innovaties. Lees meer.
INNOVATIETRAINING – We vergroten de innovatiekracht van teams en organisaties met diverse workshops, masterclasses en opleidingen. Lees meer.

GERELATEERDE BLOGS

Visie & Strategie Adchieve

Visie & Strategie Adchieve

Adchieve, opgericht in 2005, behoorde tot de eerste bedrijven in de wereld die longtail tekstadvertenties...