26 juli 2014

Global Creativity Gap

De State of Create global benchmark study laat zien dat er een Global Creativity Gap is in vijf van de grootste economieën van de wereld. Het onderzoek toont aan dat 8 van de 10 mensen vindt dat creativiteit van cruciaal belang is voor economische groei en bijna tweederde van de respondenten vindt dat creativiteit van waarde is voor de maatschappij. Maar een opvallende minderheid, slechts 1 op de 4 mensen, gelooft dat hun eigen creativiteit wordt benut. De interviews met 5.000 volwassenen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Japan onthullen verrassende opvattingen en overtuigingen over creativiteit. Hierdoor krijgen we nieuwe inzichten in de rol van creativiteit in het bedrijfsleven, onderwijs en de maatschappij.
Op het werk staat 75% van de respondenten in toenemende mate onder druk om productief in plaats van creatief te zijn. Terwijl steeds meer van hen wordt verwacht om creatief te denken. In alle onderzochte landen gaven mensen aan slechts 25% van hun tijd op werk te besteden aan ‘creëren’. Een gebrek aan tijd wordt gezien als de grootste barrière voor creativiteit.

Volgens Ken Robinson, international erkend autoriteit op het gebied van educatie, creativiteit en innovatie, is het een misvatting dat maar weinig mensen echt creatief zijn. In werkelijkheid heeft iedereen creatieve vermogens, maar niet iedereen ontwikkelt ze. Het onderwijs stimuleert uniformiteit en standaardisatie. Hierdoor ontstaat ook op het werk meer conformiteit dan creativiteit. Respondenten van het onderzoek geven aan meer tijd, ruimte en training voor creativiteit te willen.

Lees het onderzoek

GERELATEERDE BLOGS