Opleiding Design Thinking
Krijg Design Thinking in de vingersDesign Thinking is een effectieve en agile methode voor de aanpak van complexe vraagstukken en innovatieprojecten. Het biedt handvatten om tot superieure oplossingen te komen, de risico’s en kosten van innovatie te beheersen en om draagvlak voor nieuwe oplossingen te creëren. Maar je benut de kracht van Design Thinking alleen als je de methode op de juiste manier toepast.
Design Thinking biedt een toolbox van verschillende technieken om invulling te geven aan de processtappen Empathize, Define, Ideate, Prototype en Test. Zo zijn er verschillende manieren om gebruikersonderzoek te doen, ideeën te genereren en prototypes te testen.
Hoe je de fasen precies invult en welke technieken je inzet, hangt af van je innovatieproject. Ontwerp je een paperclip, een auto of nieuw energiesysteem? Ook de duur van het proces en de kosten hangen hiervan af. Het is dus nooit helemaal hetzelfde. Design Thinking is geen vastomlijnd proces. Voor elk project ontwerp je de beste aanpak. Het is daarom belangrijk om veel ervaring op te doen en handigheid te ontwikkelen in de toepassing van Design Thinking.
DOEL
Deze complete Opleiding Design Thinking is een deep dive in de volledige toolbox van Design Thinking. Het doel is om deze innovatiemethode in de vingers te krijgen.
- Je leert welke technieken er binnen de verschillende Design Thinking fasen ingezet kunnen worden.
- Je leert wat de kenmerken en toegevoegde waarde van de verschillende technieken zijn.
- Je leert wanneer je welke techniek moet gebruiken.
- Je krijgt praktische handvatten voor de toepassing van Design Thinking.
- Door middel van oefeningen doe je ervaring op.
- Je past opgedane kennis toe op een case uit je eigen werkpraktijk. Hierbij doorloop je alle fasen van het design proces van challenge tot en met getest prototype.
OVERZICHT
6 dagen + optioneel pitch event van 3 uur
De looptijd is enkele weken/maanden, afhankelijk van het aantal weken dat tussen de workshops wordt gepland. De planning van het programma wordt in overleg gemaakt.
6 tot 12 personen
De opleiding wordt in-company gegeven
Fysiek, digitaal of in hybride vorm
Beginner / gevorderd / competent
Heeft u meer of minder tijd beschikbaar voor de opleiding? Neem contact op om te mogelijkheden te bespreken.
RESULTATEN
Na het volgen van de opleiding kun je het proces en technieken van Design Thinking inzetten voor de ontwikkeling van allerlei oplossingen. Van fysieke en digitale producten tot diensten, klantervaringen en andere oplossingen. Je hebt de handvatten voor de aanpak van zogenaamde wicked problems (complexe problemen). Je kunt op een effectieve en efficiënte manier tot verrassende concepten komt die werkelijk voorzien in de behoeften van eindgebruikers. Je kunt voorkomen dat je te veel tijd, geld en energie steekt in oplossingen die niet werken of te weinig toegevoegde waarde bieden. Je leert hoe je op een agile manier kunt innoveren.
METHODIEK
- leren door te doen en ervaren
- heldere uitleg over de technieken en achterliggende gedachten
- herkenbare cases die de toepassing en kracht van Design Thinking verduidelijken
- praktische handvatten voor de toepassing van Design Thinking in jouw werk.
- actieve oefeningen
- high energy en fun
- optioneel: toepassing van opgedane kennis op een eigen case
OPTIONEEL: TOEPASSING OP EIGEN CASE
De werkwijze is ‘hands-on’. Deelnemers oefenen en passen technieken direct toe op een eigen case. Cases betreffen de ontwikkeling producten, diensten, klantervaringen of andere oplossingen. In overleg worden passende cases geselecteerd. Deelnemers kunnen zowel individueel als in teams aan een case werken.
Als afsluiting van de opleiding presenteren deelnemers hun case op een pitch event voor een jury bestaande uit decision makers uit de eigen organisatie. Bij het pitch event kunnen ook andere collega’s en belangstellenden worden uitgenodigd. Zo worden innovatieverhalen binnen de organisatie verspreid en wordt het presenteren van nieuwe ideeën gecultiveerd.
Het voordeel van het werken aan een eigen case is dat deelnemers meteen ook aan een innovatie van de organisatie werken. Je slaat twee vliegen in één klap. Het betekent wel dat deelnemers ook buiten de opleidingsdagen tijd moeten besteden aan de case. Indien er niet gewerkt wordt aan een eigen project, is er meer tijd voor oefeningen om technieken in de vingers te krijgen. Deze oefeningen worden altijd gedaan met herkenbare voorbeelden uit de eigen werkpraktijk.
WORKLOAD
De opleiding duurt 6 dagen. Indien er gewerkt wordt aan een eigen case, besteden deelnemers 12 tot 20 extra uren buiten de opleidingsdagen. Ter afsluiting is er een pitch event waarin de projecten worden gepresenteerd aan stakeholders.
MATERIALEN
- slides
- hand-out
- literatuurlijst
PROGRAMMA
Overzicht
Hieronder vind je een overzicht van de onderwerpen die op de opleidingsdagen worden behandeld. De dagen bestaan uit een mix van:
- interactieve uitleg over de methodieken
- herkenbare voorbeelden die de theorie verder verduidelijken
- praktische tips en handvatten
- oefening met Design Thinking technieken
- en toepassing op een eigen case
Dag 1 - Introduction + Getting Started
- introductie Design Thinking: kennismaking met het proces, de kracht en toepassingsmogelijkheden van Design Thinking
- voorbereiding van een designproject
- verkenning van het vraagstuk
- het formuleren van de opdracht
- ontwerp van het Design Thinking proces
- het formeren van een designteam
- rollen, disciplines en mindset binnen een designteam
- digitale tools voor innovatieprojecten
Dag 2 - Empathize
- het verkrijgen van dieper inzicht in de behoeften van gebruikers
- kennismaking met verschillende methoden voor gebruikersonderzoek
- doelen, kenmerken en voordelen van de verschillende methoden
- handvatten voor gebruikersonderzoek. aantal gebruikers, selectie van gebruikers etc.
- het voorbereiden en uitvoeren van diepte-interviews voor het achterhalen van gebruikersbehoefte
- de valkuilen van dit soort diepte-interviews en hoe deze te ondervangen
- het voorbereiden en uitvoeren van etnografische veldstudies (observaties)
- het samenvatten en presenteren van inzichten door middel van customer journey maps, persona’s e.d.
Dag 3 - Define
- het definiëren van het probleem
- het onderscheid tussen oplossingen, features, gewenste resultaten en achterliggende behoeften
- het prioriteren van behoeften
- reframing van vraagstukken
- het belang van gebruikersperspectief
- het formuleren van een probleemstelling (point of view)
- het werken met design criteria
- het formuleren van how might we statements
Dag 4 - Ideate
- creativiteit & werking van het brein
- mindset voor het genereren van ideeën
- divergeren & convergeren
- praktische tips voor ideegeneratie
- technieken voor divergeren. O.a.moonshot thinking, inspiratie opdoen, the four step sketch.
- valkuilen bij convergeren
- technieken voor convergeren. O.a. art museum, dot voting, ranken met design criteria
- de ontwikkeling van concepten door middel van storyboarding
Dag 5 - Prototype + Test
- de doelen van prototyping
- rapid prototyping
- het verschil tussen low, medium en high fidelity prototypes en hun functie.
- het doelgericht bouwen van prototypes: focus op kritische variabelen
- verschillende soorten gebruikerstests
- het voorbereiden en uitvoeren van gebruikerstests
- Het vastleggen & samenvatten van feedback
- conclusies trekken t.a.v. hypothesen en vervolgstappen definieren
- digitale tools voor het uitvoeren van gebruikerstests
Dag 6 - Communicate
- effectief en betekenisvol communiceren in innovatieprojecten
- het creëren van draagvlak voor je innovatie en omgaan met weerstand
- visuele communicatie in het designproces
- storytelling in het designproces
- het pitchen van innovaties
Optioneel - Pitch Event
Indien deelnemers werken aan een eigen case, worden deze in het afsluitende pitch event gepresenteerd aan stakeholders.
OVER DE OPLEIDER
Janne Vereijken, founder van Spring Company, innovator, Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018.
MAATWERK OPLEIDING DESIGN THINKING
Spring Company stemt trainingen en opleidingen altijd af op behoeften van de organisatie en de deelnemers. Zo houden we rekening met:
- belangstelling voor bepaalde onderwerpen of technieken
- specifieke organisatie- of leerdoelen
- het kennisniveau en de innovatie-ervaring van de groep
- de context van de organisatie, branche en sector
Ben je op zoek naar een opleiding met een andere tijdsduur of inhoudelijke focus neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
After a very interesting workshop together with Prof. Michael Shanks of Stanford University last year, we had a very inspiring Design Thinking Masterclass led by Janne this year. In this 4 x 1/2 day event she introduced us further in the DT methodology and helped us implement it in our daily work. Even during the difficult Covid-19 period, were no ‘live events’ were possible, Janne showed to be the ideal moderator to introduce us to the design thinking methodology and the implementation of it in our cases. My team and I have enjoyed working with her.
Waarom klanten met ons werken
Poten in de klei
We praten niet alleen over innovatie, maar zijn er dagelijks mee bezig. We kennen het klappen van de zweep en zijn echte ervaringsdeskundigen.
Maatwerk
Op basis van de context, organisatie- en leerdoelen, zetten we de juiste technieken, handvatten, voorbeeldcases en oefeningen in.
Brede set aan innovatiemethoden
Spring Company past verschillende innovatiemethoden toe. Van Design Thinking tot Outcome-driven Innovation, Value Proposition Design, Lean Startup, Futures Thinking, scenario planning.
Diverse sectoren en industrieën
We hebben ervaring in uiteenlopende sectoren. Van commerciële bedrijven tot maatschappelijke organisaties en overheden. Van kleine bedrijven tot corporates. We weten hoe innovatie in verschillende contexten werkt.
Jarenlange ervaring
We gaan niet over één nacht ijs. Spring Company werkt bijvoorbeeld al sinds 2014 samen met professor Michael Shanks (Stanford University, Hasso Platner Institute en de gerenommeerde d.school) op het gebied van Design Thinking.
Andere Design Thinking training
Naast deze Opleiding Design Thinking, bieden we volgende trainingen op het gebied van Design Thinking:
Design Thinking Workshop
Rollercoaster workshop van 4 uur.
Design Thinking Masterclass
Inspirerende masterclass van 1 dag.
Online Masterclass Design Thinking
8 modules van 10 minuten.
KRIJG Design Thinking in De VINGERS
Is jouw team of organisatie klaar voor deze complete Opleiding Design Thinking?
Neem direct telefonisch contact op via +31657345973.
Of vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op. We doen ons best om dit binnen 48 uur te doen. We kijken uit naar je bericht!
Andere innovatie trainingen
Innovatie Opleiding
Dé allround innovatie opleiding, het beste van alle methoden.
Masterclass Innovatie-management
Vergroot de innovatie-kracht van je organisatie en versnel innovatie
Masterclass Innovatief Leiderschap
Praktische handvatten voor het effectief leiding geven aan innovatie