Adchieve, opgericht in 2005, behoorde tot de eerste bedrijven in de wereld die longtail tekstadvertenties automatiseerde. Ook met de aanpak van Google Shopping campagnes is Adchieve altijd zijn tijd vooruit geweest. De markt waarin Adchieve opereert verandert continu door de technologische ontwikkelingen en concurrentie. Ondanks hun succes, stond Adchieve voor de uitdaging om hun positie in een snel veranderende markt te behouden en te versterken. Adchieve bedient twee markten: travel en e-commerce. Voor de travel markt is reeds een nieuw product ontwikkeld en het bedrijf is klaar om in dit segment flink op te schalen en te groeien. Voor de e-commerce markt bestond echter de noodzaak om een nieuwe, toekomstbestendige en schaalbare productmarket fit te vinden.
DOEL
Janne Vereijken heeft Adchieve begeleid bij de ontwikkeling van een nieuwe visie en strategie voor hun e-commerce divisie. Het doel was om een onderscheidende, duurzame product-market fit te vinden die als basis kon dienen voor toekomstige groei.
AANPAK
Bij het proces dat Janne Vereijken ontwierp en begeleidde, zijn de CEO/founder en collega’s van productontwikkeling, data science, sales, en SEA experts betrokken. Deze inclusieve benadering zorgde voor essentieel draagvlak en eigenaarschap over de hele linie, cruciaal voor de succesvolle implementatie van de nieuwe strategie.
Ingrediënten van het strategieproces waren:
- Toekomstverkenning: een verkenning van relevante megatrends en industrytrends, en het bouwen van een trends-based narrative voor de toekomst van e-commerce.
- Sterkte-zwakte analyse: analyse van bestaande concurrentie, nieuwkomers, substituten, en de sterke en zwakke punten van zowel Adchieve als concurrenten.
- Onderzoek markt en klantbehoeften: Identificatie van target marktsegmenten, kwalitatief onderzoek naar van klantbehoeften door middel van diepte-interviews en het scouten van kansen in aantrekkelijke marktsegmenten.
- Ontwikkeling toekomstvisie: een nieuwe, toekomstbestendige, schaalbare en onderscheidende propositie en businessmodel in de e-commerce markt
- Strategieontwikkeling: het opstellen van een plan van aanpak voor het verder ontwikkelen en valideren van de nieuwe strategische koers en product-marktcombinatie en de transitie van het huidige portfolio naar het nieuwe.
Toekomstvisie: ‘Co-pilot in performance-based marketing’
Cruciale trends die tijdens het proces werden geïdentificeerd, omvatten de voortdurende groei in e-commerce, toenemende druk op winstgevendheid, stijgende kosten van Google advertenties, de opkomst van marketplaces als een essentieel verkoopkanaal, en de potentie van technologieën zoals AI, GenAI, en machine learning voor automatisering, personalisatie, en contentcreatie.
Deze inzichten vormden de basis voor het ontwikkelen van Adchieve’s visie als dé ‘Co-pilot in Performance-Based Marketing’. Deze nieuwe visie richt zich kort samengevat op het bieden van een allesomvattende oplossing voor het analyseren en optimaliseren van advertenties over diverse kanalen, met een nadruk op het efficiënter bereiken van marketingdoelstellingen door middel van evidence-based evaluatie en het creëren van synergie tussen verschillende marketingkanalen.
resultaat en impact
Het resultaat is een duidelijke nieuwe richting voor Adchieve:
- Focus in markten, klantsegmenten en gebruikers
- Nieuwe propositie bestaande uit een softwareoplossing en maatwerk services
- Positionering & u.s.p.’s
En ontwikkelde strategieën gericht op het faciliteren van toekomstige groei:
- Product development roadmap
- Uitfasering huidige propositie
- Go-to-market strategy
- Organisatieontwikkeling (competenties, capaciteit, processen)
Deze samenwerking heeft het team niet alleen een duidelijk pad voor duurzame groei opgeleverd, maar ook nieuwe focus en energie gegeven.
Janne Vereijken heeft ons begeleid in ons strategieproces. Janne heeft ons op uitstekende wijze stap voor stap door het proces heen geleid. Door haar aanpak wisten we waardevolle informatie uit de markt te halen en werden de mensen binnen Adchieve meegenomen en geïnspireerd. Janne zorgt voor een goede voorbereiding en uitwerking. Ze doorzag snel hoe onze markt in elkaar steekt. Haar communicatie en interactie skills maakte de sessies en daarmee de uitkomsten extra waardevol.
Mark van Werven, founder & CEO Adchieve
Visie en strategie ontwikkelen met Spring Company
Spring Company begeleidt directies en strategieteams bij de ontwikkeling van heldere strategieën voor het realiseren van ambities. Van missies met purpose, moonshot ambities, sterke positioneringen tot baanbrekende businessmodellen.
Lees meer over het ontwikkelen van een bedrijfsstrategie met Spring Company.